Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Ekonomi med småbarn

Publicerad 2014-05-05 18:04:24 i Allmänt

Nu var det väldigt länge sen som jag hade småbarn. Men kom att tänka på det nu när det verkar vara så himla många som går i väntans tider. Ja kanske inte fler än vanligt, men bland gamla klasskompisa tex, trots att jag själv tycker jag är alldelens för gammal för att skaffa fler. Jag skulle inte orka börja om från början när yngsta är 14. Och det är gravida i kassan både på Ica och Coop.. och på tv ser man stora magar.. Ja hur som helst, åter till ekonomin. 
 
Att köpa allting nytt är helt bortkastade pengar. Även om man planerar att skaffa flera barn så finns ingen anlednig att köpa nytt första året. Kläder blir för litet på bara ett par veckor. Och därför håller kläderna också till flera barn. Vill man nu ha något n ytt så är slutreor bra. Eller önska av släkten, för de flesta brukar ju komma med små pesenter både när barnet föds och sen om man har dop. 
Barnvagn finns heller ingen anledning att slänga 10 000 eller mer på, det är rena vansinnet tycker jag. Man behöve inte följa modet och ha den senaste modellen. Barnet märker ingen skillnad! Och det går precis lika bra att köra en billigare eller begagnad modell. 
Till min första lånade vi en vagn, den var jättebra, hade stora hjul som var perfekta att köra i snö med. Dagens modeller har små hjul som kör fast i 1 cm snö... eller lufthjul som får punka... barnen sover bara bättre ju mer det skakar, så det ä helt onödigt. 
Till den andra köpte jag en ny, men en billig modell, som jag sen sålde och fick hälften tillbaka. 
Spjälsängar har jag lånat till båda. Ville ha sån med nerfällbar sida, och dom verkar vara svåra att få tag på idag, om man inte vill betala massa tusen. 
Matstol köpte jag begagnad för 20 kr.. ville ha hokus pokus, som just då var ute och inte gick att köpa. Densamma har jag sedan haft utlånad till tre barn.. Så mååånga har fått användning för denna stol under säkert 20 års till eller mer (vet inte hur gammal den var när jag köpte den.)
 
Mer då... Ja blöjor behöver man ju. Och det är svårt att få billigt. Men man kan testa sig fram, för vissa barn funkar icas billiga alldelens utmäkrt, medan en del barn får utslag av vissa märken. Sen är alla olika fomade, vissa modeller passar minde bra på vissa barn. 
För dom dyrare märkena finns det klubbar, tex Liberoklubben, så då kan man i alla fall få lite tillbaka i form av tex leksaker. Har inte koll på vad dom har nu för tiden. 
 
Mammakläder är ju även det en dyr historia, som bara används en kort tid. Där är Tradera bra. Både att köpa och sen sälja dom igen. 
 
Lite planering krävs och hålla koll på annonser. Men man kan få det mesta väldigt billigt, eller låna helt gratis av släkt och vänner. 

Kommentarer

Postat av: Sara S

Publicerad 2014-05-06 20:04:19

Så här tänker jag (om du vill veta)

Vagn; värt att lägga pengar på en riktigt bra. Vi har använt våra vagnar väldigt mycket, få saker som man använder så mycket och som man vill ska funka så bra som möjligt. Dock kan man ofta hitta bra erbjudande och rabatter eller kanske nån på
Blocket som byter ofta.
Vi vill gärna ha en brio go (som var grym) och hittad en i grannstaden som var förra årets modell (ofta annat tyg/färg) och fick den därför 3000:- billigare, det är vanligt att förra årets modell reas ut.

Kläder; köper väldigt mycket begagnat. Jag tycker att mode, både för stora och små, är väldigt kul och vill ha speciella kläder. Barnklädesmarknden har växt stor och det finns mycket snygga och dyra kläder. Jag går mycket på loppis/barnprylmarknader och köper mycket där. Köper även en del som jag inte tycker är fint men som går dyrt på tradera och går på så sätt nästan + - 0 (när jag lägger manken till, lyxat lite på sista tiden då vi haft mer inkomst). Det är en stor marknad på Tradera där man kan göra en del business.

Leksaker/böcker; köpt minst 90% på loppis, går att få otroligt billigt.

Spjälsäng/matstol/skötbord etc; köpt på blocket till en bråkdel. Köpte t ex en till spjälsäng i toppskick i helgen. Hela paketet hade kostat 2000:- på Ikea och vi betalade 300:-

Cykel; har vi köpt de flesta nya. Rätt dyrt men har ofta fått i födelsedagspresent. Vi cyklar mycket i familjen och snart kommer 3:e tjejen så de små får ärva.

Blöjor; vi använder bara libro som är de dyraste (med pampers). Libro är de enda som är svanenmärkta vilket känns viktigt för oss när man förbrukar så mycket. Man kan ofta få tag på rabatter och vi bunkrar när vi hittar billigt (har haft som mål att aldrig köpa blöjor till fullpris, en utmaning). 109:- kostar ett paket, nyss hade Willys köp 3 betala för 2 (ovanligt bra) så då får man passa på.
Jag samlar alla koder och ca 10 koder ger en värdecheck på 50:- i deras presentshop. Tror jag har fått ihop kanske 4-500:- ibland får man även dubbel poäng så jag brukar lägga i en hög och registrerar när det kommer ett sånt tillfälle.

Mammakläder har jag köpt ca hälften på tradera och hälften nytt, har köpt en del då det känts viktigt för mig att känna mig "fin"(=inte som en valross) även nu när jag är stor. Säljer sen alla kläder och går inte så mycket back.

Det var vad jag kom på nu. Kanske jag ska spana in nån av de där kod-bytar-sidorna du skrev om i förra inlägget för att hitta lite liberokoder, det var en ny grej för mig.

Svar: Dels prioriterar ju alla lite olika, och själv så var vi utfattiga vid första barnet, (vi var 20 och 23 år och pluggade) Sen har jag fem år mellan mina och var ensamstående med andra redan från början så det fanns inte en tanke på nån dyr vagn och massa nytt. Men det gick lika bra för det :) Har du ingen egen blogg? Du borde ha en annars, du har så mycket intressant att säga :)
miljoninnanfyrtio.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela