Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

När vill DU ta pension?

Publicerad 2015-02-23 14:22:28 i Allmänt

Har du funderat över hurlänge du vill jobba? Det har jag, och som jag skrivitlångt tillbaka, så är en av anledningarna till attjag vill haen miljon sparad, förutom oförutsedda utgifter, eventuella sjukdomar eller arbetslöshet. Så vill jag kunna gå i pension när jag vill och ändå överleva. För det är ju tyvärr så att ju tidigareman går i pension desto mindre får man ut i allmän pension. 
Enligt årets besked så tycker dom att jag ska jobba till jag är 68 år och 7 månader, och då skulle jag få ut 12500 kr. Väljer jag att gå i pension vid 61 år, då får jag ungefär hälften, 6900 kr. Väldigt stor skillnad. 
 
Jag vill orka göra massa saker när jag får pension. Kanske resa eller vad nu mina intressen är i den åldern. Kanske har jag barnbarnsbarn jag vill orka med. ( Ja jag tänker ju att om jag nu får barnbarn så kanske det inte dröjer jättemånga år eftersom äldsta strax är 20 och jag var 20 när jag fick henne.. ) 
JAgvill inte vara helt utsliten och trött när jag blir pensionär. Tänker på min morbror, som gick i pension före 60, tror han var 58, för att han slitit hårt hela livet och tjänat massor och kunde göra så. Nu är han 73 och har hunnit med massvis med resor bl.a 
Tänker på min moster som trappade ner för många många år sedan, minns inte när men hon var nog runt 50. Fast sen hade hon inte riktigt tid att ta pension... hon jobbar fortfarande ett par timmar i veckan, vid 66 års ålder. Men det är så lite så hon har massor med tid att umgås med barnbarnen och renovera hemma och lite allt möjligt. 
 
Jag vill kunna bestämma själv. Vill jag gå ner till 30% när jag är 60 år, och vill jag ta pension helt och hållet vid 63, då ska jag får göra det tycker jag. Och får jag för lite pengar, då har jag det jag sparat att ta av. 
 
Hur tänker ni göra? 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela