Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Lön och lön, jobb och jobb.

Publicerad 2012-08-26 10:41:00 i Allmänt

Min äldsta dotter har haft två sommarjobb i år. Hon är 17 år. Har jobbat 5 veckor. Och fick ut mer i lön än mig!! Visserligen för fem veckors jobb, och så betalar hon inte skatt. Men ändå. Jag har ju OB, de har inte hon. Och jag har väl ändå ganska många års mer erfarenhet, och så är jag över 18... OM hon skulle komma upp i 18700 så hon måste skatta så skulle skatten vara på ca 1300 så hon skulle andå fått ut mer än mig. De klart jag unnar henne det. Jättebra att hon tjänar egna pengar. De jag vill komma fram till är att de är verkligen skillnad på jobb och jobb. Särskilt häruppe. Det är många som tjänar bra för att dom jobbar i gruvan. Där är lönerna bra, plus ob plus underjordstillägg och risktillägg.. Själv tillhör jag den mest underbetalda gruppen arbetare i sverige. De är verkligen superkassa löner inom vård/omorg. Men, hur skulle samhället kunna fungera utan oss som vill slita för en sån liten peng?? nä de skulle inte funka alls, så lite mer uppskattning skulle man allt vilja ha. För det får man sällan. Tvärtom ses det som ett skitjobb som ingen vill ha. De är sällan man får höra att vi gör ett bra jobb eller tur att vi finns eller nånting liknande.
Men att jag omskolade mig och bytt ner mig både i status och lönenivå, de är ingenting jag ångrar! Från ekonom till personlig assistent är skillnaden stor. Men man får ut så mycket mer att jobba med människor. Men ibland önskar man ju att det skulle synas i plånboken att man tar hand om männsikor.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela