Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Vinna och förlora

Publicerad 2012-09-06 08:53:35 i Allmänt

You win some and you loose some. Så är det nog ibland. Och det har jag fått uppleva flera gånger om under senaste dagarna.
 
Denna månad kommer jag få usel lön, det är  ingen nyhet det har jag ju vetat om. Pga att jag haft semester i augusti så förlorar jag min ob som vi får månaden efter. Och i det här yrket med usla löner så är ob en viktig del. Här är det inte "åh nej jag måste jobba på nyårsafton" utan det är " Yes! det är jag som jobbar på nyårsafton!" Storhelgstillägg är nånting man vill ha. Detta är min "halvbo" medveten om eftersom han själv jobbat som personlig assistent tidigare. Så när sop/vatten räkningen kom i veckan så tog han den när jag jobbade kväll i måndags och betalade den! Som jag tidigare skrivit om så delar vi inte på några räkningar eftersom han har sina egna och vi är inte sambor utan han bara sover hos mig de fyra dagar i veckan som han jobbar. Istället så betalar han för maten när han är här. Vilket underlättar för mig och även blir som ett bidrag för att han ju använder mitt vatten, el, internet osv. Men han tyckte att eftersom jag kommer få så dålig lön nu och han tjänar ju betydligt mer än mig så tar han den räkningen denna månad.
 
Tisdag. Då får jag brev från försäkringskassan som meddelar att jag kommer inte att få något mer bostadsbidrag utan jag ska betala tillbaka 2600 kr... Inte kul. Det för att jag ändrat min inkomst eftersom jag dels fick lite högre lön när jag blev anställd i juni och för att jag jobbat på mina extrajobb lite mer än jag räknat med. Dåå kändes det bara som att vad är det för mening att jobba extra eller få högre lön. Det förlorar man på nåt annat. Även detta har jag varit inne på i ett tidigare inlägg. Ju mer man tjänar desto mindre bidrag får man. Så man tjänar inte på att tjäna mer.. Men, det känns bättre att själv ha tjänat ihop dom pengarna och var utan bidrag.
 
Tisdag strax före kl 17. Min chef ringer.. hon börjar med att säga att nu är lönehöjningen färdig, men som hon sagt vid min anställning så ska man ha varit anställd hela året för att få vara med på höjningen. MEN, eftersom jag är utbildad (jag gick den nya utbildningen till p ass i höstas) så får jag en liten höjning i alla fall! Så 300 extra blir det. ( de andra får 600 mer) Men i verkligheten blir det ju inte så eftersom jag inte jobbar 100% men ungefär 150 kronor extra i handen blir det. Och många bäckar små....
 
Jag hade två extrajobb inbokade för september. Dessa gjorde jag igår, men när jag kom hem har jag blivit bokad på ett till för samma arbetsgivare. Sen har jag en till arbetsgivare som jag bara gjort två jobb för tidigare. Men dom skickade hela tre förfrågningar på samma dag! Summan för dessa tre blir 370 kr plus ersättning för det jag köper. Jag har redan varit hos ett postombud och köpt frimärken. Jag ska även gå på två apotek och köpa nån rengöringsmusse för 130 kr. En perfekt julklapp till tonårstjejer. Som jag inte behöver betala för, utan får betalt för att köpa! Kan det bli bättre...
 
Så det tappade bostadsbidraget kommer inte att göra nån skillnad i plånboken i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela