Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Bak tips

Publicerad 2013-02-09 10:31:59 i Allmänt

Ja nu ska jag försöka ta tag i detta med att skriva tips. Det kommer att handla om allt möjligt. Men i grunden handlar det alltid om hur man kan spara pengar, och ofta på ganska enkla sätt. Ibland lite svårare, men att förändra lite  är en bra början.
Mitt första tips händlar om att baka sitt eget bröd. Det behöver inte alls vara svårt eller tidskrävande. Men man sparar rätt så mycket på det. Även om man själv lever efter lchf eller av nån annan anledning inte äter bröd, så kanske barnen gör det. Och dom brukar vara bra på att äta väldigt mycket bröd.. Det finns bröd som är väldigt väldigt billigt att baka, men som kräver lite tid. Sen finns det bröd som inte är jättebilligt att baka, men knappt tar nån tid, och det är i alla fall billigare än att köpa.
 
Långpannelimpa är ett sånt bröd. Inget knådande, jäsande, kavlande. Bara röra ihop, hälla i en form och in i ugnen så sköter det sig själv.
 
Här är grundreceptet, vill man göra det nyttigare kan man ha i frön, vetekli, russin eller vad man tycker om. Lagom till en liten långpanna (som finns i gamla ugnar), eller rektangulär form. Till en normalstor långpanna med dagens mått får man dubbla receptet. Jag brukar göra i en gratängform. Det blir då en ganska hög limpa, i långpanna blir det såklart plattare

1 liter fil
3 dl sirap
1,5 l rågsikt
4 tsk bikarbonat
1,5 msk fänkål
1,5 msk anis

175 gradet i en timme

Blanda ihop allting, häll i formen, in i ungnen. Det blir ett mörkt bröd, har du använt mörk sirap blir det nästa svart på ytan.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela