Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Tjäna extra

Publicerad 2013-02-19 17:13:00 i Allmänt

Ja det finna många sätt att tjäna extra pengar. Flest sätt finns nog att tjäna lite extra. Mycket kan vara svårare.
Ett sätt kan vara att ta extraskift på sitt vanliga jobb. Men det beror naturligtvis på vad man har för sorts jobb. För min egen del är det inte ofta det blir extra skift just på min arbetsplats. Däremot kan man stå på vikarielistan och jobba extra när ens eget schema tillåter.
Har man ett kontorsjobb där det inte finns nån övertid eller på nåt sätt möjlighet att jobba extra, så kanske man kan ta ett helt annat jobb på deltid vid sidan av. Kanske ett helgjobb. Eller ett sovande nattjobb. Exempelvis ha jour nånstans, så länge inget händer så kan man sova. Och klara sitt vanliga jobb på dagarna. Eller så kan man dela ut tidningar tidigt på morgonen. Eller dela ut reklamblad en gång i veckan.
 
Jag jobbar extra på helt annat sätt. Jag gör undersökningar åt olika företag. Det kan handla om att kontrollera servicen i en butik. Ringa ett samtal för att kontrollera kundtjänsten. Äta på restaurang och bedöma service och mat. Ofta får man dubbel belöning. Både lön och så ska man köpa nånting som kvitto på att man varit där, och får behålla varan. Betalningen är väldigt olika. Ett ställe betalar bra men har väldigt få uppdrag. Ett annat betalar väldigt dåligt men har mycket uppdrag.
 
Ett annat sätt jag drar in lite pengar på är paneler. Jag svarar på underökningar i en mängd olika paneler. På ett ungefär är det oftast en krona per minut man får i betalning. Vissa ger poäng istället för pengar, dessa poäng kan man byta mot presentkort, som man ju sedan använder som betalning. Eller ge bort i present så slipper man köpa det.
Man kan använda sin tid smart så man slipper sitta hemma och ödsla tid på dessa undersökningar. Åker man kollektivt till jobbet kan man svara på bussen, om man har en smartphone, eller kanske på rasterna på jobbet. Eller när man tittar på tv och det blir reklampaus.
 
Sen kan man ju tjäna pengar på mer riskabla sätt. Som att handla med aktier. Men har man inte pengar som man är beredd att förlora, och har rätt stora kunskaper om sånt, då är det inget jag rekomenderar. Jag har en del fonder, men det är inte mycket jag har i högrisk, mest är det lågriskfonder och värdepapper. om man förlorar så är det inte mycket. Men rör man dom inte på många år så brukar dom i slutänden ha förökat sig även om det går upp och ner.
 
Sälja saker är ytterligare ett sätt. Istället för att slänga eller ge bort urvuxna barnkläder tex så sälj dom. På loppis, tradera eller blocket. Desamma när man köper nya möbler och annat. Tänk så här. När du köper en ny bil, inte slänger du den gamal på soptippen, den säljer du ju!
 
Har ni fler bra tips så kommentera  gärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela