Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Matlåde tips

Publicerad 2013-06-24 10:23:37 i Allmänt

För mig är det helt självklart att man inte äter lunch ute, men har förstått att det finns många många som bränner massor med pengar på uteluncher varje dag. Själv har inte jag nåt personalrum eftersom jag jobbar hemma hos mina brukare så jag åker hem och äter varje rast. Har som tur är bara 3 km hem. Så jag hade kunnat vara en av dom där som äter ute varje dag, eftersom jag inte kan ta med mig nån matlåda. Men de allra flesta har ju ett personalrum  med en micro. Så då säger jag: TA MED EN MATLÅDA! Det är inte svårt eller jobbigt på nåt sätt. Laga dubbelt så myket mat som du brukar hemma, så får du över till en eller kanske två elelr fler matlådor. Det tar inte längre tid att koka 4 portioner makaroner istället för 2, eller göra dubbel sats köttfärs eller vad det än är man lagar för mat. 
 
Om det känns jobbigt, gör en liten enkel uträkning. Om du äter ute för 75 kr, och äter ute 5 dagar i veckan så blir det ca 18000 kr på ett år! Och sen tar du två minuter och funderar  på vad du skulle vilja göra för 18000 kr. Det borde vara ett bra sätt att motivera sig att göra matlådor.
 Visst kostar det ju att laga mat hemma oxå, men istället för 75 kr så kanske din lunch kostar 5 kr. Och de är inte alltid det räcker med 75 kr heller. Jag som aldrig äter lunch ute har inte så bra koll, men jag vet vad ett skrovmål eller en pizza kostar, och jag vet vad en dagens kostar på vissa ställen. Så 75 är nog ett bra genomsnitt. 
 
Om du nu lagade så god mat så det inte blev nånting över, då är det bättre att köpa en fryst färdigrätt för 20 kr än en 75 kronors dagens. Men låt inte det heller bli en vana. Dels är det billigare att laga hemma, och så går man upp i vilkt av dom där färdigrätterna. Tro mig jag vet. Levde på såna en period för 7-8 år sen, och gick upp flera kilo. Och jag går inte upp i vikt i första taget. 

Kommentarer

Postat av: Sara S

Publicerad 2013-06-24 20:01:47

Som jag skrivit innan har jag börjat nytt jobb (efter 1 1/2 års föräldrarledighet) och har inte kommit in i rutinerna ännu med mat låda. Jag är lite kräsen och vill ha bra mat så har svårt att göra ngt för 5:-, tycker att mycket mat blir trist dagen efter.

Förra veckan åt jag lunch ute 2 dagar, 88:- resp 95:-, galet! Inget speciellt ens, jobbar på att bättra mig och äta ute max 1 ggr per vecka.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela