Från köpstopp till miljonär

Handlar om min resa från fattig till att nå mitt mål att bli miljonär innan jag blir 40 år 2015. Målet nåddes redan september 2013. Nu vill jag inspirera andra att man kan om man vill.

Månadspeng

Publicerad 2014-05-08 18:07:00 i Allmänt

Jag rotar i arkivet men hittar inget inlägg om månadspeng. Antingen har jag en väldigt konstig rubrik på det eller så har jag helt enkelt inte skrivit om det. Vet att jag däreomot skrivit att jag ska skriva om månadspeng.. så här kommer det nu.
 
Jag tycker att barn ska lärs sig handskas med pengar tidigt. Jag har testat med veckopeng lite av och till redan från fem år. Det funkar inte riktigt i den åldern, men det är olika för olika barn, en del klarar det redan då. 
Att förstå att man måste ha pengar för att man ska kunna köpa det man vill ha. Och ju större barn desto större peng och desto mer ska köpas själv. I börjar räcker en tjuga som dom själva får köpa sitt helggodis för. Jag har sällan köpt godis till mina barn. Första åren undvikit att ge dom det och sedan har dom fått betala själva. Vissa föräldrar är av den åsikten att till helgmyset handlar föräldrarna och barnen ska inte betala det för alla äter av det. Jag tillhör inte den kategorin...  Godis är ingen bra grej, och  måste man ha fredagsmys så måste det inte vara cola och godis för att det ska bli mysigt. Nej vill man ha godis så får man betala för det själv. 
 
Från ca 11-12 år brukar det funka att gå över till månadspeng istället. Och lägga allt mer ansvar från år till år på att det ska betalas saker själv. 
 
Summorna och vad som ska betalas för det har vi förhandlat fram tillsammans, så båda barnen har inte haft exakt lika. 
 
För den yngre ser det ut så här, listan är från 11 år då hon började få månadspeng. 
 
Ålder    Summa   Ska räcka till
11         100        Godis, nöjen, vill ha kläder (allt hon behövde köpte jag, men ibland vill man ju ha saker man inte alls behöver)
12         200         Fylla på mobilen att ringa för, och halva sms årskortet.(innan det fanns årskort med surf, sms, samtalstid)
13         350         Hela mobilkostnaden, alla vardagskläder. (jag köpte fortfarande ytterkläder, skor mm)
14         500         Alla kläder
15         650         Skor
16         850         Allt (Studiebidraget betalas ju ut bara 10 månader, vilket blir ca 850 utslaget på 12 mån.)
18         Både studiebidrag och underhåll går direkt till barnet från 18

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela